2010. január 14., csütörtök

Avatar

Egy másik blogban elmélkedtek arról, hogy akkor ez most lebutított epigonja-e a valódi mítoszoknak, érdemes-e megnézni, vagy sem?

Véleményem szerint minden az emberekről, nagyobb léptékben pedig az emberiségről szól, és mindig az adott kor, kultúra nyelvén. Ahogy a Biblia vagy Stephen King horror-történetei, a kelta mondák vagy Grimm meséi, épp úgy Zeffirelli Napfivér Holdnővére, Tarantino Becsetelen brigantik-ja, A Csillagok Háborúja és az Avatar is. Olvasni is, látni is tudni kell.
Mind ezekre, vagy egy-egy részletükre fókuszál: útkeresés, a bennünk dúló démoni erők, ostobaság, hatalomvágy, tekintélyelvűség, féltékenység és irigység, a néhol mégis felbukkanó autonóm gondolkodás, felelősségérzet, no meg a bennünk álmodó angyal álmai. Narrációk rólunk.
Vagy az a baj, hogy lehet tudni, mi lesz egy történet végkifejlete? Akkor is tudhatjuk, ha ismerjük az emberi természetet, mely végső soron mindig ugyanazt a dramaturgiát eredményezi. Figyeljük csak meg a történelmünket, vagy a kapcsolatainkat.
Nekem jól esnek, felemelnek azok a mesék, melyek szembesítenek, és mégis reményt adnak. A három dimenziót is élveztem. És szeretnék a Navik között élni, egy olyan madár-jószágon repülni! Ehelyett be kell érnem avval, hogy néhányszor még megnézem ezt az igényesen elkészített filmet.

7 megjegyzés:

  1. Ha tehetem, megnézem.

    VálaszTörlés
  2. Na most megint kedvet csináltál hozzá. :)

    VálaszTörlés
  3. Majd még talán ráveszem Trendot is. Képzeld, ott töltöttük a mozi kávézójában a délutánt, de a filmre nem jött be, pedig meg is hívtam, szóval még pénzügyi kockázattal se járt volna!

    No hiába, a makacsság...

    Vagy nem talált elég jó nőnek :)

    VálaszTörlés
  4. Pedig én már szerelmet is vallottam neki ma, hátha nőnek az esélyeim :)

    http://marvingalaxisa.blogspot.com/2010/01/ha-rad-nezek-kedvemre-valot-latok.html

    Nem tudom, mit tehetnék még Avatar-ügyben. Én mindenesetre még majd néhányszor megnézem.

    VálaszTörlés
  5. Az rendben van, hogy általános emberi történetek, narratívák, stb... de ezekben szerintem pont az a lényeg, hogy mindig újszerűen mutassák be azt, amit már úgyis ismerünk - úgy, hogy azért ráismerjünk magunkra. Na és nekem EZ a bajom vele. Hogy nem találok benne semmi közhelyen túlit. Csak annyit találok benne, amit már láttam a Világok harcában vagy Az utolsó szamurájban - és még 8 millió példát sorolhatnék.
    Ezért meg szerintem nem éri meg filmet csinálni.

    VálaszTörlés
  6. Nem baj Gofri, nekem se tetszik egy csomó film, ami másoknak igen.

    Ez annyira megragadott, hogy eddig három posztot írtam róla, és nem kizárt, hogy fogok még.

    Egyébként mindegy, a gyártó célja a kassza dagadása, és ezt el is éri. Mi pedig gondolhatunk, amit akarunk. Umberto Ecco nyomán, mindenki a saját szintje (aktuális állapota, hangulata, szociokulturális háttere stb.) szerint...

    VálaszTörlés